Tuesday 24 July 2012

فصل جدید درمناسبات افغانستان وپاکستان

فصل جدید درمناسبات افغانستان وپاکستان
 اعضای ار شد جبهه ملی/ صدراعظم و زیر خارجه وو زیر
داخله \اکستان
صدراعظم جدید پاکستان آقای راجا پرویزاشرف با موضع نو وارد افغانستان شد.وی درکابل موقفی را اتخاذ کرد که درتاریخ ده ساله مناسبات دوکشو بی نظیر بود آقای راجا پرویز بلافاصله پس ازورود به کابل ابتداء با رهبران سیاسی واپوزیسیون افغانستان دیدارنمود رهبران جبهه ملی وایتلاف ملی با صدراعظم جدید پاکستان دیداررسمی داشتن ومحتوای گفتگوها خیلی جالب بود.
مقامات پاکستان پیش ازورود به کابل گفته بودند که صلح افغانستان باید جامع وفراگیرباشد وهمه احزاب سیاسی درگفتگو های صلح شرکت داشته باشند.این مساله به این خاطرواقع بینانه است که رهبران احزاب سیاسی درکشورنسبت به ماجرای صلح رییس جمهور کرزی معترض هستند آنها خواهان مشارکت جمعی درگفتگوهای صلح می باشند حکومت افغانستان با سیاست انحصارطلبانه می خواهد که نقش رهبران اپوزیسیون را درگفتگوهای صلح کتمان نماید وخود بصورت مرموز،یک جانبه ،مذاکرات را ادامه دهد.نخست وزیرپاکستان نشان داد که این کارباید ازیک موضع گسترده ملی، انجام شود وی درملاقات شان با رهبران دوایتلاف گفت: ما به گفتگوهای مان با رهبران سیاسی افغانستان ادامه می دهیم. آقای عبد الباسط سخنگوی وزارت خارجه پاکستان قبلا نیز اعلام داشته بود که صلح باید با مشارکت همه احزاب سیاسی افغانستان باشد.
درمذاکرات رهبران اپوزیسیون با نخست وزیرپاکستان درمورد ساختارسیاسی افغانستان نیزصحبت شد رهبران دو ایتلاف به مقامات پاکستانی گفتند که نظام متمرکزباید تغییرنماید بجای نظام ریاستی ، ساختارحکومتی درافغانستان پارلمانی باشد آقای راجا پرویزاشرف گفت: این مساله مربوط می شود به خود افغانها که چه نوع نظامی را درافغانستان می خواهند داشته باشند.وی تاکید داشت که درمناسبات دوجانبه وامورمربوط به مذاکرات صلح ،احزاب سیاسی افغانستان مشارکت داشته باشند.این نوع واقع نگری اصولا درسیاست خارجی پاکستان بکلی تازه است آقای اشرف می دانیست که حکومت افغانستان ازاین موقف گیری خوشش نمی آید زیرا حکومت همه اموررا بصورت انحصاری می خواهد اداره نماید حکومت افغانستان هرگزنمی خواهد که درگفتگوی های صلح ،احزاب سیاسی نقش ودیدگاه های خود را بیان نماید.
دریک مطلبی مربوط به مقامات پاکستان نقل شده است که سیاست تازه پاکستان این است که درمناسبات خود با سران همه اقوام افغانستان ورهبران سیاسی آنها ،صحبت نماید.آنها تصریح کرده اند که افغانستان ترکیبی قومی گوناگون دارند پاکستان باید با رهبران همه اقوام افغانستان، وارد گفتگو شود.درنشست راجا پرویزاشرف به این مسایل تاکید شد که پاکستان می خواهد روابط دوستانه خود را با همه احزاب سیاسی افغانستان با رهبران تاثیرگذارحفظ نماید وی درین مذاکرات گفت: ما خواهان ادامه مذاکرات ومناسبات با رهبران سیاسی افغانستان هستیم. نکته ای تازه ای دیگر که برای رهبران اپوزیسیون خیلی مهم است این است ک صدراعظم پاکستان خواهان مشارکت جمعی همه افغانها درگفتگوهای صلح است.آقای اشرف با این گونه رفتارهای خود ، واقع نگری وشجاعت خود را دراتخاذ موضع گیری به اثبات رساند.
وی برخلاف گیلانی، با درایت وشفافیت خاصی با مسایل برخورد می کند.گیلانی صدراعظم پیشین پاکستان درکابل به مقامات افغانستا گفته بود که مناسبات خود را باغرب کاهش دهید وی بجای غرب چین را ، برای افغانستان نشان داده بود.گیلانی با سیاستهای پوپلیستی خود که افراطیون پاکستان ومنابع اصلی طالبان را با خود داشته باشد،راه های تدارکاتی واکمالاتی درجنگ با تروریزم را بخاطرحادثه سلاله درمرزکه ۲۴ سربازپاکستانی کشته شد، بمد ت هفت ماه بست. آقای اشرف دراولین اقدام شجاعانه خود همه ای را ه های تدارکاتی را بازکرد. اشرف دراین مورد به منابع اصلی طالبان وخواسته های افراطی آنها اصولا توجه نکرد.
درمورد افغانستان هم این حرف خیلی تازه است که ایشان درکابل می یاید وسخن ازمشارکت ونقش احزاب سیاسی درمذاکرات صلح را مطرح می کند امریکه حکومت افغانستان به شدت با آن مخالف است حکومت افغانستان هرگزدرمسایل اصلی واساسی کشور،به احزاب سیاسی اهمیت نمی دهد حکومت افغانستان بصورت تمامیت خواهی و انحصاری با موضوعات برخورد می کند.آقای اشرف می گوید درصلح افغانستان، احزاب سیاسی باید نقش داشته باشند. وی درکنفرانس خبری خود گفت: پاکستان جزء ازراه حل مساله افغانستان است.این حرف دقیق ترین کلامی است که باید به آن توجه داشت .هیچ کشوری درمنطقه برای افغانستان،پاکستان نمی شود.پاکستان به همه امورافغانستان تاثیرگذاراست، دلیل مساله اهمیت ژئوپولتیک این کشوراست.تجارت افغانستان درگرو پاکستان است امنیت همین طوراست خلاصه اینکه پاکستان کشوری نیست که بتواند به سادگی وبا چند تا فحش ازآن گذشت
.
آقای اشرف می گوید: ما جزء ازراه حل افغانستان هستیم. این منطق بسیارمهم است پاکستان درمواردی تمام راه حل قضیه است همه دنیا درافغانستان صلح می خواهند اما پاکستان با آن مخالفت کند، شک نداشته باشیم که صلح افغانستان بجای نمی رسد.امروزشبکه های تروریستی بصورت بردگان این کشوردرآمده اند.پاکستان درموارد همه راه حل وتمام مشکل افغانستان می تواند باشد.این مساله را باید فراموش نکنیم که صدراعظم پاکستان با موقف جدید وارد افغانستان شده است فضای بسیارمثبتی درمناسبات دوکشورایجاد شده است.وی گفت: دشمن مشترک ما تروریزم است پاکستان قربانیان زیادی داده است. دشمن مشترک افغانستان وپاکستان تروریستها هستند هردوکشورملزم است که برای ریشه کن کردن تروریزم با هم کارنمایند.
صلح وثبات درافغانستان به نفع هردوکشوراست امریکه آقای راجا پرویزاشرف به آن به روشنی اشاره کرد وی گفت: صلح درافغانستان صلح درپاکستان است. این همه شفافیت وصراحت را ما هرگزازمقامات پاکستانی تاکنون نشنیده بودیم.دیروزمقامات سه کشور درکابل ازدشمن مشترک، حرف زدند آقای کامرون که برای برنامه ریزی خروج سربازان شان ازافغانستان به کابل آمده بود درملاقات با مقامات دوکشورافغانستان وپاکستان گفت: تروریزم دشمن مشترک ما است. وی دریک موردبه این مساله اشاره کرد که : من به مقامات هردوکشورپاکستان وافغانستان گفتم صلح درافغانستان صلح برا همه است.آقای کامرون درمورد طالبان هم گفت: شرکت طالبان درمذاکرات،به صلح افغانستان کمک می کند اما حضورآنها ضرورت والزامات صلح نیست. وی دربخشهای دیگری ازاظهارات خود با صراحت اعلا م داشت که طالبان با جنگ نمی تواند به افغانستان مسلط شود آنها دربرابرخود ارتش نیرومندی افغانستان را دارد.
آقای کامرون درمراسم تبادل سند مرکزاکادمیک نظامی انگلیستان برای افغانستان این حرفها را می زد. داوید کامرون درمورد رییس جمهورکرزی گفت: ایشان کارهای زیادی برای افغانستان کرده است ومهم ترین کاریکه ایشان باید انجام دهد انتقال مسالمت آمیزقدرت درافغانستان است.
مقامات سه کشورافغانستان،پاکستان وانگلیستان روزی خوبی درسیاست داشتند عمدتا تحلیل گران مسایل افغانستان ازاین نشست سه جانبه بصورت آشکاری استقبال کرده اند.حکومت افغانستان ازدپلماسی تازه پاکستان باید استفاده نماید چاره جزء آن هم نیست افغانستان برای صلح وثبات درکشورش باید به نقش پاکستان تن دهد وقبول نماید که نقش این کشوردرصلح وجنگ افغانستان، بلاحدود است پاکستان ید طولانی درامرجنگ وصلح درافغانستان داشته ودارد.افغانستان با استراتژی مرحوم داوودخان نمی تواند با همسایه خود پاکستان ،زندگی نماید منتقدان حکومت می گویند: افغانستان درتیره گی مناسباتش با پاکستان نیز،مقصراست دامن زدن به مسایل مرزی وتکیه به موضوعات تحریک آمیز،به سود افغانستان نیست.
شنیده شده است که ملاقاتهای راجا پرویزاشرف با رهبران سیاسی افغانستان،بمزاق برخی مقامات انحصارطلب خوش نیامده است آنها می خواهند واقعیتهای ملی را نادیده بگیرند تمامیت خواهان ارک متوجه باشند که احزاب سیاسی،جامعه مدنی ،واقعیتهای انکارناپذیرسیاست وجامعه افغانستان است آقای راجا پرویزاشرف کاری نکرده جزاینکه این واقعیتها را دیده وبه آن وقع گذا شته است.دیروزخبرنگارطلوع سئوال به این مضمون را می کرد: که آقای راجاپرویز اشرف با این اقدام خود به حکومت افغانستان پیام دادکه شما اگراحزاب سیاسی کشورتان رانمی بینید ما آنها را می بینیم به آنها حرمت قایل هستیم

مدیر مسول جبهه 

No comments:

Post a Comment