Tuesday 31 July 2012

اخبار آسیا و سیاست

از مطبوعات:محقق: اگر امنیت راه کابل-بامیان تامین نشود، تظاهرات می‌کنیم/ وضع تعزیرات جدید بر ایران توسط قانونگذاران امریکا /امضای توافقنامۀ اکمالاتی ناتو میان پاکستان و ایالات متحده /وضع تعزیرات جدید بر ایران توسط قانونگذاران امریکا /شکست بوکسر افغان در المپیک /مسائل سیاسی و اجتماعی--در 24 ساعت-چین تا حالا با کسب سیزده مدال طلا در صدر جدول قرار دارد /دیشب بیش از 60 راکت بر ولسوالی های دانگام و شیگل کنر از خاک پاکستان پرتاب شده است / امضای توافقنامۀ اکمالاتی ناتو میان پاکستان و ایالات متحده /وزارت خارجه ایالات متحده: ایران بزرگترین حامی دهشت افگنی در جهان است/شفافیت در استخراج و سرمایه گذاری های معادن افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان با فیصله پارلمان در مورد برکناری دو وزیر موافقه نموده است
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان با فیصله پارلمان در مورد برکناری دو وزیر موافقه نموده است. در روز شنبه گذشته نمایندگان ولسی جرگه شورای ملی افغانستان از ...
عبدالرحیم وردک وزیر دفاع ملی و بسم الله محمدی وزیر داخله سلب اعتماد نمودند. نمایندگان پارلمان عقیده دارند که وزرای مذکور از عهده حل اوضاع در شرق کشور برامده نمی توانند. ملیشیای پاکستانی طی مدت دو ماه گذشته پیوسته بر ولایت کنر راکت شلیک می نمایند و در هفته گذشته در یک عده ولسوالی های ولایت ننگرها مداخله نمودند. کرزی به وردک و محمدی دستور داد که به ادامه وظایف شان تا تقرر وزرای نو ادامه دهند
ترکیه 9 ملیون دالر برای پروژه های بازسازی جوزجان کمک میکند
9 ملیون دالر امریكایی به بازسازی ولایت جوزجان به مصرف می رسد.
این مطلب را والی ولایت جوزجان در یك كنفرانس مطبوعاتی گفت: قرار است پروژه های بازسازی در بخش های مختلف در این ولایت در سال روان از سوی كشور تركیه تطبیق گردد. به گفته والی جوزجان این پروژه ها شامل قیر ریزی سرك های داخل شهر شبر غان، تعمیر پرورشگاه، و ساختمان لیسه مسلكی تخنیكی شبرغان می باشد كه تا آخر سال 1391 كار عملی آن آغاز خواهد گردید.

تركیه كشوریست كه بیشتر از 1700 عسكر در چوكات ناتو در افغانستان دارد كه نماینده گی بازسازی و نوسازی ولایتی آن در شهر شبر غان فعال گردیده و از دو سال به این طرف در ولایت جوزجان و سرپل در بخش های ساختمان مكاتب، صنایع دستی آب آشامیدنی صحی، كلینیك و ساخت سرك فعالیت می كند.

محمد عالم ساعی والی ولایت جوزجان می گوید: كشور تركیه تعهد كرده است تا سرك های داخل شهر شبرغان و چندین ساختمان ضروری را در این شهر در آینده نزدیك تهداب گذاری نماید. به اساس گفته های والی جوزجان، كشور تركیه قیر ریزی سرك های داخل شهر شبرغان را در اولویت قرار داده و قبلاً در این راستا وعده همكاری نموده كه پول آن از طریق وزارت مالیه آن كشور پرداخت می گردد.

در همین حال شماری از مردم شبرغان می گویند: در گذشته نیز هر كدام والیان كه به این ولایت آمدند وعده قیر ریزی ده ها كیلومتر سرك را به مردم شبرغان نمودند، اما تا هنوز وعده های داده شده عملی نگردیده است.

ولایت جوزجان از جمله ولایات شمالی كشور است كه در مركز آن هفده ونیم كیلومتر سرك در زمان جمعه خان همدرد والی اسبق این ولایت قیر ریزی گردید كه از چهار سال به اینسو ترمیم كاری آن در قسمت های مخابرات، اطلاعات و فرهنگ و هوتل شاروالی ادامه دارد.

مردم این شهر می گویند: سرك های كه قیر هم شده از كیفیت خوب بر خوردار نبوده و قبل از دوره تسلیمی از بین رفته است.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
انتقاد شدید چین از سخنان اخیر هلری کلنتن در افریقا
رسانه های دولتی چین، هلری کلنتن وزیر خارجۀ ایالات متحده را به خاطر تبصره های اخیرش در افریقا، هدف موجی از انتقادات قرار داده است. خانم کلنتن طی سفرش به ممالک جنوب صحرای افریقا، به رهبران افریقایی هوشدار داد تا از همکاری با کشور های که در صدد بهره بردن از منابع طبعی شان اند، خود داری ورزند.
این تبصرۀ خانم کلنتن در جریان سفر یازده روزه اش به افریقا، به زعم برخی ها، مستقیماً متوجه چین بود.
چین در سالهای اخیر، به صفت عمده ترین شریک تجارتی افریقا، تبارز نموده است.
فعالیت های فزایندۀ چین در افریقا، انتقادات زیادی را در واشنگتن برانگیخته است. منتقدین نگران آنند که بجینگ منافع اقتصادی اش را، به قیمت صدمه رسانیدن به ممالک فقیر افریقایی، تأمین میکند.

یک تبصرۀ آژانس خبری سینهوا، امروز جمعه، سخنان خانم کلنتن را که در آن مشخصاً از چین یادی هم نکرده بود، "شریرانه"، "گستاخانه"، و یک "حملۀ حقیرانه" بر بجینگ توصیف کرده است.
در این تبصره آمده است که کلنتن یا "از حقایق موجوده نا آگاه بوده و یا خواسته از آن چشم پوشی کند". تبصره می افزاید که روابط بین چین و افریقا، بر اساس دوستی و برابری می باشد.
/
نگرانی روسیه در مورد خروج قوای ناتو از افغانستان
 ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه


01.08.2012
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز چهارشنبه گفت که نیروهای ناتو باید برای تضمین ثبات تا زمان پایان ماموریت شان در افغانستان باقی بمانند.

آقای پوتین بر طرح خروج نیروهای بین المللی در اخیر سال ، 2014 به گونۀ شدید انتقاد کرد.



رییس جمهور روسیه یکبار دیگر ابراز نگرانی کرد که اگر نیروهای ایتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان خارج شوند، منطقۀ آسیای مرکزی و جنوب روسیه در برابر خشونت تندروان و قاچاق مواد مخدر آسیب پذیر خواهد شد.
آقای پوتین گفت که طرز تفکر کشور های ایتلاف برای خروج از افغانستان تاسفبار است. او اضافه کرد که رهبری کنونی افغانستان پس از بیرون شدن نیرو های بین المللی، در ادارۀ اوضاع با دشواری مواجه خواهد شد
 
اگر چه زلمی رسول، وزیر خارجه افغان، صریحا از چگونگی تلاشهای دیپلماتیک کابل حرف نزد اما ناتوانی دیپلماسی برای حل بحران راکتباری پاکستان بر ولایت کنر را تایید کرد.
آقای رسول گفت "کوششهای دیپلوماتیک من به کدام نتیجه نرسیده و اینها (حملات راکتی) ادامه دارند. اینجا باید تصامیم جدی ملی گرفته شود."
ناکامی دیپلماسی میان حکومتهای افغانستان و پاکستان برای توقف راکتباری های مسلسل ارتش پاکستان بر ولایت کنر، بحران موجود میان دو کشور همسایه را شدیدتر ساخته است.
 زلمی رسول و رحمت الله نبیل، رئیس ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان، که به روز چهار شنبه در یک اجلاس ولسی جرگه صحبت میکردند گفتند از آغاز حملات تا حال بیشتر از ۲۱۰۰ فیر راکت بر قلمرو افغانستان اصابت نموده است.
آقای نبیل ارتش پاکستان را به انجام این حملات یک جانبه متهم نمود اما از آمار زیانهای جانی و مالی این حملات چیزی نگفت
"باید واضح بسازم که هرافغان ویا خارجی که به این باور باشد که از آنطرف حملات را نظامیان پاکستانی نمی کنند، آنها جنایات پاکستانیان را کتمان میکنند."
جنرال دوستم: كرزي فردي نيمه‌افغان است
برچيدن طالبان يك سال وقت مي‌خواهد رهبر حزب جنبش ملي همچنان هشدار داده كه با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حیات سیاسی حکومت افغانستان هم به آخر خواهد رسید.

رييس اركان سرقومانداني اعلي قواي مسلح افغانستان، رييس‌جمهور كرزي را فردي «نيمه افغان و نيمه امريكايي» مي‌داند. جنرال عبدالرشيد دوستم در يك مصاحبه‌يي با روزنامۀ تلگراف مي‌گويد كه كرزي مالک تشبثاتی در ایالات متحده است.

... ... رهبر حزب جنبش ملي و عضو ارشد جبهه ملی .همچنان با آگاهي قاطع در مورد مواضع طالبان سخن زده و گفته است كه از ميان برداشتن سردسته‌هاي طالبان يك سال طول نمي‌كشد.

او باور دارد که شمار جنگجویان طالبان در افغانستان بیشتر از 9000 نفر نیستند. رهبر حزب جنبش ملي همچنان هشدار داده كه با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حیات سیاسی حکومت افغانستان هم به آخر خواهد رسید.

به باور او، خروج نيروهاي ناتو، منجر به هرج و مرج در کشور خواهد شد. آقای دوستم همچنان گفته است که برای پیشرفت واقعی در افغانستان باید از مشارکت فعالانۀ زنان در تمام عرصه‌های اجتماعی اطمینان حاصل شود.

جنرال دوستم در مورد شماری از علمکردهای سربازان خارجی در افغانستان چون اهانت به مقدسات و ارزش‌های مردم اشاره کرده می‌گوید که چنین اقداماتي فضای خشم و سوء اعتماد را خلق می‌کند.
See More
حاجی محمد محقق عضو ارشد جبهه ملی افغانستان و رهبر حزب وحدت اسلامی، حکومت را به ارتکاب ترورهای سیاسی، اختطاف و حمله بر جان او متهم کرد. آقای محقق هشدار میدهد "آتشی را که حکومت افروخته ، دود آن قبل از همه چشم خود حکومت را کورخواهد کرد.
 یاداشت: سیر تحولات بحدی سریع است که دولت  افغانستان دولت نخواهد توانست از فروپاشی نظام موجود   بعد از خروج نیروی های خارجی ا و ملت افغانستان دفاع نماید.
 جبهه ملی افغانستان با درک همین حقیقت هوشدار میدهد تا قبل از بروز فروپاشی نطام باید قبل برآن لازم است  تدارکانی لازمی را  با نیرو های ملی دیموکاتیک برای دفاع از یک افغانستان مستقل و دست آورد های ده سال اخیر دست بکار
 شوند  و از بروز فاجعه بعدی جلو ګیری نمایند

Коллаж Иран МАГАТЭتهران به دور دوم مذاکرات با «شش گانه» در باره اتم امیدوار است

مقامات ایران میخواهند دور جدید مذاکرات با دول جهانی در باره پروگرام اتمی انکشور برگزار نماید. در این باره علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه اطریشی «دیر ستندرت» اعلام داشته است. موصوف افزود:" شکست مذاکرات به نفع هیچکس نیست. عدم تفاهم فقط از طریق دیالوگ حل شده میتواند". ولی او اظهار داشت که حق ایران در مورد کار در باره غنی سازی یورانیم باید از قبل به رسمیت شناخته شود. در پایان ملاقات نمایندگان ایران و «شش گانه» به سطح کارشناسان در استانبول در روز سه شنبه گذشته راجع به ملاقات سید جلیلی سکرتر شورای عالی امنیت ملی ایران و کیترین ایشتون نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی توافق حاصل شده است. در نظر است که انها صحبت تیلفونی انجام خواهند داد و در مورد محل برگزاری مذاکرات فیصله خواهند کرد. شش گانه بر قطع غنی سازی یورانیوم تا 20% و مسدودساختن تاسیسات هستوی در فردو و خروج تمام یورانیوم غنی شده 20% از کشور تاکید میکند. تهران به رسمیت شناختن حق غنی سازی یورانیوم و لغو تحریمات مطالبه می کند.


2 comments: